DAWSKA Maria Kompozycja organiczna 1971 rok

Dawska Maria  Kompozycja organiczna – olej na papierze naklejonym na płótnie

sygnatura lewy dół Maria Dawska ’71

Maria Dawska (ur. 12 listopada 1909 w Tłumaczu k. Stanisławowa, zm. 1993 w Warszawie) – polska artystka malarka. Od 1956 profesor zwyczajny malarstwa. Twórczość w dziedzinie malarstwa sztalugowego i grafiki warsztatowej.

19281933 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom uzyskała w 1933. Następnie studiowała pedagogikę i historię sztuki na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie. W1933 założycielka (wraz z Jonaszem Sternem i W. Przedwojewskim) grupy artystycznej plastyków „Orion” w Stanisławowie. Po wojnie członek ZPAP w Krakowie. W 1947 wspólnie z mężem, Stanisławem Dawskim zamieszkała we Wrocławiu i podjęła pracę w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (obecnie ASP). Z uczelnią tą związana do 1970. W PWSSP pełniła następujące funkcje: prodziekan Wydziału Malarstwa (19511954), kier. Studium Ogólnego (19541958), dziekana Wydziału Szkła (19571967), kier. Katedry Zespołowej Malarstwa (19581970). Po wypadkach 1968 nękana wraz z mężem Stanisławem Dawskim przez władze. Wyjechała z Wrocławia i od 1969 zamieszkała w Warszawie.

Ważniejsze wystawy indywidualne, m.in.: „Zachęta” – Warszawa 1955, Muzeum Śląskie – Wrocław 1957, Dom Artysty Plastyka – Warszawa 1967, Galeria „Zapiecek” – Warszawa 1975. Wystawy zbiorowe m.in. Wystawa ZPAP – Lwów 1944, Ogólnopolski Salon Wiosenny – Warszawa 1946, „Salon dziecka w Paryżu” – Paryż 1954, Contemporary Polish Graphies – Milwaukee1963, Contemporary Artists from Poland – Londyn 1960, Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego – Szczecin 1968, „Dziecko w malarstwie” – Paryż 1986.

Działała społecznie w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci.

Inspiracją dla jej twórczości była obserwacja przyrody w tym np. żywiołów morza (cykle „Kompozycje oceaniczne”, „Kompozycje antarktyczne”, „Fauna”), a także wieloletnia współpraca z dziećmi we wrocławskim Towarzystwie Przyjaciół Dzieci (cykl „Bajki malowane”). Podejmowała tematykę sportową, uczestnicząc i zdobywając nagrody w krajowych konkursach olimpijskich w1948 i 1956. Po 1956 organiczne, na poły abstrakcyjne, aluzyjne formy jej prac zbliżyły je do surrealizmu.